Śląskie firmy chcą eksportować dalej, niż tylko do Europy

Spośród ośmiu krajów, do których najczęściej trafiają towary firm zlokalizowanych na Śląsku, sześć należy do Unii Europejskiej. Łącznie są one odbiorcami ponad 80% śląskiego eksportu. Jednak regionalni przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w konferencji Programu Rozwoju Eksportu, za bardzo perspektywiczne kierunki uznali kraje Ameryki Północnej i Południowej, a także Afrykę. Eksporterzy, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem działalności na rynkach zagranicznych, muszą być świadomi ryzyka związanego np. ze zmianą kursów walut czy zatorami płatniczymi. Rozwiązaniem mogą okazać się narzędzia takie jak hedging czy specjalne ubezpieczenia, skrojone na potrzeby firm chcących współpracować z zagranicznymi partnerami biznesowymi.

Analiza danych wywiadowni gospodarczej Bisnode pokazuje, że w strukturze eksportu śląskich firm dominują dwa główne nurty. Z jednej strony, dużą rolę odgrywają w nim państwa graniczące z tym regionem: 22% towarów wyprodukowanych na Śląsku trafia do Czech, a 13% na Słowację. Z drugiej strony, sześć spośród ośmiu największych odbiorców śląskiego eksportu, to kraje Unii Europejskiej. Dominującą pozycją zajmują Niemcy (30% udziału w eksporcie). Za Czechami i Słowacją znajdują się Francja (7%) oraz Litwa i Włochy (po 6%). Pozostałe 16% śląskiego eksportu trafia głównie na Ukrainę i do Rosji. Podobny trend widać w raportach o zagranicznych spółkach, które śląscy przedsiębiorcy zamawiali w Bisnode w ubiegłym roku. Taki raport to doskonałe źródło wiedzy na temat danego kontrahenta – sprawdzana jest m.in. jego kondycja finansowa czy powiązania z innymi firmami. Najwięcej raportów – prawie 27% - dotyczyło potencjalnych partnerów biznesowych z Niemiec, ponad 13% z Francji. Na trzecim miejscu znalazła się Wielka Brytania – ponad 8% raportów dotyczyło właśnie firm ulokowanych na Wyspach.

Jednak śląscy przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w katowickiej konferencji Programu Rozwoju Eksportu, za jedne z najbardziej perspektywicznych kierunków eksportu, oprócz Unii Europejskiej, uznali kraje Ameryki Północnej i Południowej. Wskazał tak co piąty uczestnik konferencji. „Duże nadzieje wiążą również z krajami afrykańskimi, na które wskazało prawie 18% uczestników. I faktycznie – nasi klienci coraz częściej pytają o rynki spoza Europy” – podkreśla Dorota Konarska, Dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK w Katowicach. „Program Rozwoju Eksportu, przygotowany przez nas wspólnie z partnerami, ma pomóc polskim firmom w zdobywaniu nowych rynków. Jego uczestnicy mogą korzystać z praktycznych narzędzi i merytorycznego wsparcia ekspertów z rożnych dziedzin związanych z eksportem – dodaje Dorota Konarska.

Przedsiębiorcy ze Śląska, biorący udział w konferencji Programu Rozwoju Eksportu, za jedno z głównych zagrożeń w działalności eksportowej uznali ryzyko walutowe. Rentowność kontraktów eksportowych, które prawie zawsze wyrażają cenę w walucie obcej, jest silnie uzależniona od kursu walutowego. Oznacza to, że rzeczywisty zysk może odbiegać od prognoz. Często nie mamy możliwości przeniesienia ryzyka walutowego na kontrahenta. W tej sytuacji rozwiązaniem dla eksporterów mogą być na przykład transakcje zabezpieczające, czyli tzw. hedging. Pozwala on ustalić wartość przyszłych należności i zobowiązań walutowych, zapewnia wiarygodność planów finansowania, ogranicza ryzyko osiągnięcia rentowności niższej od zakładanej, a także ustala warunki przyszłej wymiany walut.

Śląscy eksporterzy zwracali również uwagę na problem zatorów płatniczych. Według Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, aż 35% przedsiębiorstw świadomie wydłuża kredyt kupiecki. Obok przejściowych problemów z płynnością, jest to jeden z głównych powodów opóźnień w płatnościach. W jaki sposób można temu zaradzić? Jednym ze sposobów są ubezpieczenia należności, pozwalające na ograniczenie i transfer ryzyka braku płatności w handlu zagranicznym. Innym oferowanym rozwiązaniem jest ubezpieczenie kredytu dla nabywcy. Umożliwia ono uzyskanie finansowania dla eksportu dóbr i usług kapitałowych, a także projektów inwestycyjnych realizowanych za granicą. Bank eksportera udziela wskazanemu importerowi kredytu na zakup polskich towarów i usług. Wypłacany w trakcie realizacji inwestycji zapewnia możliwość bieżącego jej finansowania. Zabezpieczenie ryzyka i zapewnienie finansowania pozwala eksporterowi na rozszerzenie działalności eksportowej o nowe rynki i nowych odbiorców. Co więcej, eksporter może oferować kontrahentom odroczone terminy płatności bez obciążania własnych linii kredytowych.

 


dostarczył infoWire.pl